[ Mijn kat plast in huis ] - 3 redenen waarom je kat in huis plast.

[ Mijn kat plast in huis ] - 3 redenen waarom je kat in huis plast.


Hey, wat je nu al vast al weet is dat ik een lieve kat heb genaamd Ruby... en Ruby is een schatje, dat is ze echt... echter wist ik niet altijd voldoende over katten.

Ik weet nog hoe raar ik het vond dat mijn kat voor de eerste keer in huis plaste, ik was in paniek... Ik had nochtans een kattenbak gekocht.

Meteen liep ik naar google, typte ik in "mijn kat plast in huis" en las alles wat ik maar kon vinden.

Zelf zag ik verschillende dingen en wist ik niet meer wat te vertrouwen, er zijn zoveel bronnen van informatie die elkaar vaak ook tegenspreken dat je niet meer weet wat te geloven.

Dus uit reflex contacteerde ik de dierenarts... dit komt omdat mijn prachtig hondje... Marleentje... gestorven is aan kanker, en één van de dingen die ze ook begon te doen was in huis plassen.

Natuurlijk was ik in paniek, de dierenarts moest me maar snel het vreselijke nieuws geven...

...Maar toen...

...Vertelde mijn dierenarts dat ze helemaal geen kanker had. Nee, mijn kat had last van een blaasontsteking.

Zoals u wel begrijpt was ik zowel geschokt als opgelucht.

Mijn lieve Ruby had dan misschien wel geen kanker, maar toch wel een ontsteking, en dat zonder dat ik er van op de hoogte was.

Dit zorgde er dus voor dat zij in huis plaste, of althans druppels na liet... 

...Maar geen paniek! Als jou kat in huis plast betekent dit niet meteen dat ze een blaasontsteking hebben? Nee het komt vaker voor dan je denkt!

Plast jou kat in huis? Dan zijn hier 3 redenen waarom hij of zij dat doet.

1. [ Mijn kat plast in huis ] - De kattenbak.

mijn kat plast in huis
Je wist dit misschien al maar katten zijn heel hygiënische dieren... in feite spenderen ze bijna meer dan de helft van hun dag ( denk ik ) aan zichzelf schoon te maken.

Als er iets vuil is zijn ze minder geneigd hier gebruik van te maken... Zoals drinken bijvoorbeeld, als mijn kat haar potje vuil is drinkt ze niet.

Bizar toch?

Helemaal niet, het is zelfs vrij logisch... Stel je gaat in bad, maar diegene dat voor jou gaat heeft het bad niet gepoetst...

...Het is dus vuil, en jij moet er nog in... Maar je hebt geen enkele manier om het zelf schoon te maken. Zou je dan echt nog in bad gaan of toch maar een oplossing zoeken?

Voor een kat is dit hetzelfde...

Als een kat zijn kattenbak vies is, is dit hetzelfde alsof je op een toiletbril moet gaan zitten die helemaal vol hangt met uitwerpsellen.

Jij zou het niet fijn vinden, wel jou kat ook niet! Behandel je kat dus met hetzelfde respect waarmee je jezelf behandeld.

Maak de kattenbak dus voldoende schoon.

Kattenbak niet te dicht bij het eten!

Zoals we al eerder hebben gezegd zijn katten heel hygiënische en kieskeurige dieren. Als hun kattenbak te dicht bij hun eten of drinken staat, zullen zie hier vaak niet meer gaan.

Wie eet er nu wel dicht bij zijn toilet toch?

Wel katten zijn zeer zelfbewust, althans ze haten onhygiënische dingen en zullen dit ten strengste vermijden!

Je zorgt er beter voor dat ze ver van elkaar weg staan want als katten uiteindelijk een gezellig plaatsje vinden waar ze graag hun plasje doen...

...Zit de kans er in dat ze daar vaker gebruik van maken.

En we hebben al eens besproken hoe moeilijk het is om van de stank van kattenurine af te komen.
Nee, dit vermijd je het liefste.

2. [ Mijn kat plast in huis ]- Je kat is ziek!

mijn kat plast in huis
Als een kat al een lange tijd op de kattenbak gaat en plots begint hij / zij in huis te sproeien is het belangrijk eerst en voor al al eens de dierenarts te contacteren.

Dit hoeft niet meteen te betekenen dat je kat ziek is, maar toch is het belangrijk eens te gaan informeren en medische redenen uit te sluiten.

Vervolgens is het ook zeer handig een gedragstherapeute te contacteren, zij kan dan weer vaststellen of je kat al dan niet andere oplosbare problemen heeft.

Dit komt omdat katten vatbaar zijn voor blaasontstekingen.

Dit zal je echter vaker merken aan kleine druppeltjes urine die ze plots achterlaten, vertel dit aan de dierenarts en hij zal je aanraden hoe je urine moet opvangen.

Met deze urine kan de dierenarts dan op zoek gaan naar de oorzaak, en of dit al dan niet effectief een blaasontsteking is.
Er zijn meerdere medische redenen die een rol kunnen spelen en het is dan ook belangrijk om alle redenen uit te sluiten.

Ga dus ook niet zo maar medicatie toedienen zonder een dierenarts te contacteren, of blindelings tips volgen op het internet...

...Dit zorgt ervoor dat je verkeerde informatie op doet, die je liever niet hebt.

Dus doe ook eerst je research, en contacteer een deskundige... Ik kan het niet vaak genoeg zeggen! Contacteer een deskundige, dit zorgt voor zekerheid!

3. Gedragsproblemen.

Mijn kat plast in huis
Gedragsproblemen komen vaker voor dan wij denken, het probleem hierbij is dat iedereen kattentherapeute kan worden in een mum van tijd.

Dus je weet niet welke bronnen al dan niet betrouwbaar zijn...

...Dan vind ik het weer belangrijk om wetenschappelijk te werk te gaan en te kijken of ze dezelfde resultaten hebben behaald bij meerdere katten.

Als dit zo is dan kan ik deze therapeute vertrouwen.

Echter geloof ik niet blindelings in reviews op facebook, aangezien ze deze reviews gemakkelijk kunnen faken.

Ik durf dan ook wel eens een voormalig klant te vragen achter zijn ervaring, dit is dan ook niet altijd 100% betrouwbaar.

Dus als je een goede kattentherapeute kent kan je deze altijd in een reactie onder deze post vermelden. Zelf vind ik dan weer kattenzorgnijmegen zeer betrouwbaar.

Hoewel ik dan wel eens woorden heb gehad met hen, vind ik ze toch één van de betrouwbaarste bronnen op het web.

Althans als het gaat over kattentherapeute, en katten natuurlijk.

Stress of onzindelijk.

Je kat kan ook stress hebben en dit kan ook het geval zijn dat hij / zij in het huis begint te sproeien... Dit kan verschillende redenen hebben.

Toch is het belangrijk hier ook eerst deskundige help voor te vragen.

Dierenartsen willen je gerust helpen. Ga niet blindelings helpen en vervolgens de situatie nog verergeren voor jou en je kat.https://kattigmiauw.blogspot.com/2018/07/kattenurine-verwijderen.html

Reacties